Jag förespråkar uteliv som botemedel för psykisk ohälsa.👣 🚴‍ ⛺️

Att vandra i skog och mark lindrar oro och bekymmer och motverkar stressrelaterade sjukdomar samtidigt som det även är en social gemenskap om man vandrar i en grupp. Vandring – och speciellt vandring tillsammans med andra personer är ett utmärkt sätt att minska stressnivåer på. Att vandra, särskilt under långa perioder, fungerar som terapi. Oavsett om du tar en 40 minuters upptäcktsfärd längs med strandkanten eller är ute i fyra dagar är vandring (motion) bra för dig. Om du vandrar i normal gångtakt i en sluttande terräng kan du bränna så mycket som 400 kalorier på bara en timme (beroende på din vikt och hastighet). Regelbundna promenader sänker dessutom blodtrycket och minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Naturupplevelser har även en positiv inverkan på humöret.

Och hur är det då men koldioxidutsläpp vid vandring? Noll. Nedskräpning? Det beror helt på dig själv. Känner du dig trött på jobbet? Se till att nästa resa inkluderar någon typ av en friluftsaktivitet. Att vistas i naturen har mycket positiv inverkan på vår tankeförmåga och är bra för återhämtning och att fylla på våra energi depåer.

Den som inte tar sig tid till fysisk aktivitet tvingas till slut ta sig tid till fysisk sjukdom. Vi ses i naturen…

Jag har hunnit passera halvvägs i livet och hunnit må riktigt bra men även haft stunder då jag mått riktigt jäkla dåligt. Jag känner att jag behöver göra något med mitt liv, någon sorts förändring, framför allt för att må bättre. Och här märker jag en enorm skillnad på att vistas i naturen mot att bland annat ”sova sig pigg”. Därför har jag beslutat att under 2020 göra en massa äventyr och minst ett större äventyr, som kan stärka mig som människa och som kan läka mig som människa.

Jag kommer under ett av mina äventyr, redan i juni månad, att vandra nästan 400km mellan Sälen och Åre, solo, bara jag min ryggsäck och tält. Tillsammans med Adventure Academy och diverse sponsorer, så kommer jag att påvisa att man kan ha Naturen Som Botemedel mot bland annat psykisk ohälsa. Allt kommer att dokumenteras i en film och små filmsnuttar och dagbok kommer att föras på denna sida och kommer även att kunna följas via Instagram.

Jag vandrar oftast själv, men är #aldrigensam